Van Punakaiki naar Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Arjan en Dianthe Valstar - WaarBenJij.nu Van Punakaiki naar Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Arjan en Dianthe Valstar - WaarBenJij.nu

Van Punakaiki naar Franz Josef

Door: Dianthe

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Dianthe

24 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

Dinsdag 24 februari 2015
Gisteravond gegeten in het restaurant van het resort met uitzicht op een mooie zonsondergang. Vanwege een wolkendek de zon niet helemaal in de zee zien zakken, maar de kleuren in de lucht waren prachtig. Prima gegeten, alleen kregen we ons hoofdgerecht voor ons voorgerecht. Foutje van de keuken, het leverde ons wel een toetje van het huis op. Prima geslapen en rustig aan weer op weg gegaan naar Franz Josef. Allereerst zijn we gestopt in Greymouth, plaatsje aan de kust. Op een mooi uitzichtpunt na zijn we vlot weer doorgereden, want er leek niet veel gezelligheid in deze plaats te zitten. Daarna doorgereden naar Hokitika. Deze plaats staat bekend om zijn vele winkels met Jade sieraden. Dat zijn sieraden gemaakt van green Stone, wat hier op het Zuidereiland veel gewonnen wordt. Meteen ook even boodschappen gedaan, want de volgende kamer heeft weer een keukentje. De kilo’s vliegen er inmiddels aan, dus weer een keertje zelf koken kan geen kwaad. Om het helemaal gezond te maken, gaan we gewoon een maaltijdsalade eten. We hebben in de supermarkt zelfs een toeristen kortingspas gekregen, zodat we van de reguliere aanbiedingen gebruik kunnen maken. Erg aardig! Bij de boodschappen zelf ook nog een kortingsbon voor 8ct per liter korting aan benzine! En die benzine is het op het Zuidereiland behoorlijk aan de prijs, dus die bon namen met veel dank aan. Na weer een prachtige bergrit met verrassend goed weer (was veel regen voorspeld), kwamen via de State Highway 6 steeds meer in de buurt van Franz Josef. Nog even een korte stop bij Lake Ianthe. Gewoon vanwege de naam, want dat is natuurlijk wel erg grappig. Hoe dichter we bij Franz Josef in de buurt kwamen, hoe donkerder de wolken werden. En ja, daar waren toch echt de eerste fikse regenbuien. Wel prachtig om te zien hoe laag die wolken tussen de bergen hingen. Na ingecheckt te hebben in het hotel, kort door het dorp gewandeld. Dorpje kent wel geteld twee straten. Alles draait hier om de gletsjer. Meteen even bij Franz Josef Glacier Guides nagevraagd of we in het systeem staan voor morgen. De bedoeling is dat we met de helikopter op de gletsjer worden gedropt en dan daar twee uur gaan rondwandelen om vervolgens weer met de helikopter opgehaald te worden. Vanwege het weer konden ze niet garanderen dat de toer morgenochtend door gaat. Duimen dus maar. Het hotel heeft als service dat ze DVD’s te leen hebben. Arjan heeft de film Cliffhanger uitgezocht (hoe toepasselijk), dus zo nog even een filmpje kijken en dan duimen voor morgen.

• 25 Februari 2015 - 13:31

Herma:

Dat zou je wel willen he, een eigen meer, en dan jaarlijks inspecteren zeker? XXX