Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Arjan en Dianthe Valstar - WaarBenJij.nu Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Arjan en Dianthe Valstar - WaarBenJij.nu

Franz Josef

Door: Dianthe

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Dianthe

25 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

De site van waarbenjij heeft de afgelopen dagen problemen gehad, dus vandaar dat het allemaal op zich liet wachten...

Woensdag 25 februari 2015
Vanochtend zou blijken of onze toer door zou gaan. We werden wakker met iets een blauwe lucht, dus dat stemde ons goed. Eenmaal bij het kantoor bleek ook dat het weer goed genoeg was om naar boven te gaan. Yes! Voor vertrek moesten we eerst wat veiligheidspapieren invullen of we wel gezond waren enzo. Daarna moesten we ons omkleden. We kregen een speciale broek en jas. Dikke sokken en grote schoenen. Handschoenen en een muts mee voor het geval dat. We waren met een groep van elf en we werden in twee helikopters naar boven vervoerd. Een prachtig uitzicht over de gletsjer! Gelukkig hangen de wolken vandaag niet laag en kunnen we een heel stuk zien van de omgeving. Een ervaring om nooit te vergeten! Natuurlijk duurt zo’n ritje maar een paar minuten, veel te kort. Op zo’n 850 meter hoogte zijn we afgezet en stond onze gids Kath al op ons te wachten. Met instructies de sneeuwijzers onder de schoenen gedaan en gaan! Even wennen aan het lopen op die ijzers, maar gelukkig went het snel. Er werd rustig gelopen over het ijs, dus er was tijd genoeg om foto’s te maken. Onderweg vertelde Kath wat over de gletsjer en de omgeving. Wisten jullie bijv. dat de gletsjer vernoemd is naar de Oostenrijkse Keizer Franz Josef? Een Oostenrijker heeft vroeger de gletsjer en omgeving helemaal in kaart gebracht en vond het wel een toepasselijke naam. Hij schijnt er van de keizer ook flink wat geld voor te hebben gekregen;) Verder zijn de gletsjers constant in beweging. Soms groeien ze weer aan en soms nemen ze af, afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw die ze per winter krijgen. Onderweg kreeg onze gids intussen door dat de middag hikes zijn gecancelled vanwege verwacht slecht weer. Wat zijn we toch ook weer een mazzelpikken dat onze tocht wel door ging! Het was een bijzondere ervaring om over de gletsjer te lopen en in mooie felblauwe ‘grotten’ foto’s te kunnen maken. Na zo’n 2 uur op de gletsjer zijn we met de helikopter weer opgehaald en in het dorp afgezet. Bij de toer hoort ook dat we toegang hebben tot de hotpools in het dorp. Dat gaan we zo dus doen. En dan vanavond misschien nog wel een filmpje kijken;)

• 25 Februari 2015 - 08:18

Hennie En Henny:

Wat een ontzettend leuke trip was dit ,wij zijn jaloers!!!!!!!!!

• 25 Februari 2015 - 13:33

Herma:

Wouw gaaf hoor, hoe was die helikopter? Ben het met je tante eens, ben ook jaloers!!!

• 25 Februari 2015 - 15:38

Anita:

Leuk weer de verslagen te lezen.
    Het lijkt me heel bijzonder om in zo'n helicopter te zitten.
    En wat een stoere foto's tijdens dat hiken!
    Veel plezier!