Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Arjan en Dianthe Valstar - WaarBenJij.nu Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Arjan en Dianthe Valstar - WaarBenJij.nu

Rotorua

Door: Arjan en Dianthe

Blijf op de hoogte en volg Arjan en Dianthe

14 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vrijdag 13 februari 2015
De dag begon wat bewolkt, maar al snel trok het open en werd het weer een heerlijke dag. De ochtend hebben we in Whakatane doorgebracht. Het is een dorp met veel Maori historie, dus we hebben een aantal hotspots daarvan bezocht. Daarna zijn we naar een dorpje verderop gereden, Ohope. Toen we in Whangamata waren, hebben we daar van een local de tip gekregen om naar Otarawairere beach te lopen. Een wandeling van 20min met wat hoogteverschil, maar het was zeker de moeite waard. Een prachtig strand met uitzicht op de Bay of Plenty in de South Pacific Ocean waren we er helemaal alleen. De local had gelijk, het was een prachtige plek. Nadat we terug waren, zijn we richting Rotorua gereden. We zijn langs diverse meren gekomen en zo heeft het landschap weer een totaal andere look gekregen. Vlak voor Rotorua zijn we afgeslagen naar de Lake Tititapu en Lake Rotokakahi, ook wel bekend als het blauwe en groene meer. Het zijn twee meren naast elkaar, alleen de een ziet er blauw uit en de ander is groen van kleur. Bijzonder om te zien! Als je de weg dan verder doorrijdt, kom je uit bij Lake Tarawera. Deze kijkt uit op de vulkaan Mount Tarawera. Eind 1800 heeft deze een verwoestende uitbarsting gehad, waarbij een heel dorp is weggevaagd. Het meer was prachtig om te zien, maar we hebben nog geen hot pools gespot. Eenmaal in Rotorua vrij vlot Hotel Ibis gevonden. We hebben een simpele kamer (zijn een beetje verwend de afgelopen weken;)), maar wel met uitzicht op Lake Rotorua. Meteen even het centrum verkend en het is zowaar een zeer gezellig en levendig centrum. Wat leuke souvenirs gekocht en uiteindelijk heerlijk gegeten bij restaurant Ciccio. Grote green mussels, mmmmm:). Zo groot krijg je ze in Nederland niet. Het is nog even wennen aan de rotte eieren lucht die hier in de stad hangt, maar gelukkig ruik je het niet overal even sterk.

Zaterdag 14 februari 2015
Vanochtend weer een zomerse dag, blauwe lucht en een goede temperatuur. Na ons ontbijt in het hotel zijn we naar de Wai O Tapu Thermal Wonderland gegaan, waar om 10.15 uur een geiser actief wordt gemaakt. Deze wordt een beetje geholpen door er zeep in te gooien. Wel apart om een geiser ong. 10 meter te zien spuwen. Vervolgens hebben we de andere delen gezien van het vulkanische park, waaronder modderbaden van 100 graden Celsius en verschillende kleurengrond vanwege de mineralen die in de vulkanische grond aanwezig zijn.. Rond 1 uur zijn we doorgereden naar een natuurlijke spa om te relaxen, de Waikite Valley. Dit zijn 7 baden die natuurlijk worden verwarmd en liggen zo’n 40 km van Rotorua vandaan. Erg rustig en minder commercieel, dus ook minder toeristen! De baden zijn tussen de 35 en 40 graden Celcius. Rond het einde van de middag hebben we de Government Gardens van Rotorua bezichtigd, met typische Engels aangelegde tuinen. Na deze korte stop hebben we ons klaar gemaakt voor onze trip naar de Maori Village. Hier hebben we kennis gemaakt met een oude stam uit Rotorua en hun traditie en gewoonten. Na een hartelijk welkom kregen we workshops in een dans voor de dames en voor de heren kon de Haka natuurlijk niet ontbreken. Uiteraard moest deze afgesloten worden met een gek gezicht trekken en je tong uitsteken :). Een onderdeel van deze excursie is het mee eten met deze stam, ofwel een Hangi maaltijd. Dit is een bereiding met warmte en stoom dat in de grond plaatsvindt. In een gat wordt vuur gemaakt waarop gekookt wordt en vervolgens worden er jute zakken en aarde gebruikt om het geheel te bedekken. Een soort stoom maaltijd, maar dan op de oude manier i.p.v. de magnetron.
Erg lekker en zeker een aanrader. Na alles komt een eind en rond 9.30 gingen we de bus in voor de terugreis. De chauffeur was ook van het vermaak en na diverse liedjes van alle nationaliteiten en 3 rondjes om dezelfde rotonde hebben we volgens oude traditie elkaar gedag gezegd. Door 2X je neus en voorhoofd tegelijkertijd aan te raken met de ander, zeg je elkaar gedag.
Nu nog even de spullen klaar leggen voor onze korte reis naar Taupo, waar we Hadleigh en Chrissie van de Engel (zoon van Ben en Mary) gaan ontmoeten. Hopelijk is het weer mooi weer, want de boot staat al weer klaar.

• 14 Februari 2015 - 11:42

Herma:

Wat een leuke verslagen weer. Heel herkenbaar wat jullie gezien hebben, vergelijkbaar met IJsland en de Azoren, alleen jammer dat ze de zeep techniek gebruiken want daardoor gaat de geiser verstoppen (is op IJsland al gebeurd). Ik had Arjan wel willen zien tijdens de Haka, maar dat mag hij straks thuis herhalen. Welterusten voor zo XXX